Hawijch Elders is een Nederlandse veelbelovende violiste.
Sinds september 2022 is ze Artist in Residence aan de Koningin Elisabeth Muziekkapel in Waterloo, waar ze studeert bij Augustin Dumay.
Hawijch won de 1e Prijs van het 8e Henri Marteau Internationaal Vioolconcours in mei 2023. Ook won ze drie speciale prijzen voor de beste uitvoering van werken van Bach, Reger en Marteau. In oktober 2023 won ze een 4e prijs tijdens het prestigieuze Premio Paganini Concours in Genua, Italië.
In 2021 heeft ze de 1e Prijs op het Leonid Kogan Internationaal Concours voor Jonge Violisten ontvangen. Daarnaast heeft ze de 2e Prijs en speciale prijzen gewonnen van het Odessa Internationaal Vioolconcours 2021. Ze is laureaat van Dutch Classical Talent seizoen 2021/2022. Daarvoor ontving ze prijzen tijdens het 37e ‘Premio Rodolfo Lipizer’ Internationaal Vioolconcours 2018, het Nederlandse Nationaal Vioolconcours ‘Oskar Back’ 2018. In december 2019 is haar de Kersjes Vioolbeurs van Het Kersjes Fonds in het Koninklijk Concertgebouw uitgereikt.
Hawijch studeert sinds 2016 bij Ilya Grubert aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze haar Bachelor en Master of Music afrondde met de hoogste lof. Daarvoor studeerde ze bij Benzion Shamir. Hawijch nam deel aan masterclasses van onder andere Ivry Gitlis, Shlomo Mintz, Pierre Amoyal en Emmy Verhey. Ze voerde kamermuziek uit met o.a. Valeriy Sokolov en Frank Braley.
Zij soleerde in de vioolconcerten van Beethoven, Sibelius, Britten, Dvořák, Tsjaikovski en Paganini met, onder andere,
Belgian National Orchestra, Real Filharmonía de Galicia, Orquestra Clássica da Madeira, orchestra of Carlo Felice Teatro Genova, het Residentie Orkest, Amadeus Chamber Orchestra of Polish Radio, Odessa Philharmonic Orchestra en het Nederlands Philharmonisch Orkest.
Ze maakte haar debuut in Bozar, Brussel, in 2023, met een uitvoering van Mozarts vierde vioolconcert met het Wiener KammerOrchester onder leiding van Augustin Dumay.
Hawijch speelt op een viool, gebouwd door Gennaro Gagliano (Napels, ca. 1755) en met een strijkstok, gebouwd door Dominique Pecatte (Parijs, 19e eeuw), beide in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. De viool behoort tot de ‘collectie Willem G. Vogelaar’ en de strijkstok tot de ‘collectie Tettelaar’.
Foto: Max Mausen
‘Moonlit lyricism from the keyboard’, ‘una sublime levigatezza sonore’. Pers en publiek over de hele wereld loven Sander Sittig’s poëtische en persoonlijke pianospel, dat hem tot een van de meest gevraagde Nederlandse pianisten heeft gemaakt. Het zijn ook deze capaciteiten die hem tot de kamermusicus par excellence hebben gemaakt en die voor grote musici reden zijn om Sander Sittig te vragen hen te vergezellen op hun concerten en tournees door heel Europa, in de Verenigde Staten, Japan, China, Argentinië en Israël. Zo speelde hij met meesterviolist Shlomo Mintz o.a. in Shanghai, Istanbul, Genève en Madrid, met de Russische violist Pavel Berman in Jeruzalem en met de winnaressen van de Nederlandse Muziekprijs Liza Ferschtman en Maria Milstein op vele concerten in Nederland, maar ook in Brussel, Bratislava en op festivals in Zwitserland en Oostenrijk.
Sander Sittig werd opgeleid bij meesterpedagoog Jan Wijn. Al tijdens deze studie werd hij uitgenodigd om als solist in Beethovens Vijfde Pianoconcert zijn debuut te maken in De Doelen in Rotterdam, en maakte hij radio- en tv opnamen. Daarna volgden onderscheidingen op het Tromp Concours (Eindhoven), alsmede in Epinal, Rome en Palm Beach.