Je winkelwagen is momenteel leeg!
In dit programma laten violiste Elise Besemer en pianist Laurens de Man horen hoe verschillende componisten uit de muziekgeschiedenis hun ziel en zaligheid in een “Sonate” kwijt konden. Van een frivole, orenschijnlijk eenvoudige sonate van Mozart, een droevige Schubert tot de machtige “Kreutzersonate” van Beethoven.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Sonate voor viool en piano
Franz Schubert (1797-1828)
Sonate voor viool en piano
Pauze
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonate voor viool en piano nr. 9 in a, op. 47 “Kreutzer”
Elise en Laurens spelen sinds 2014 samen; sindsdien concerteren zij veelvuldig als duo in het hele land, waarbij een gedeelde passie voor kamermuziek leidt tot intense optredens.
Hun repertoire bestaat enerzijds uit grootse vioolsonates uit drie eeuwen muziekgeschiedenis; anderzijds spelen ze ook graag bijzondere kleinoden uit de literatuur.
Elise Besemer (Rotterdam, 1994) stond in 2016 in de finale tijdens het prestigieuze Oskar Back Concours, waarbij het oordeel van de jury was: “Haar spel is zeer sensitief, zonder effectbejag, volstrekt eerlijk. Elise is een bijzonder allround violiste”.
Elise speelt vanaf haar vijfde jaar viool. Ze was jong talent aan het Vioolinstituut Hellendaal van Codarts Rotterdam. Vanaf 2013 studeerde ze bij Coosje Wijzenbeek aan het Conservatorium van Amsterdam; sinds 2014 studeert ze bij Jaring Walta aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. In september start Elise met haar master bij Jaring Walta en Tjeerd Top.
Elise speelde in mei 2018 haar bachelor eindpresentatie. De examencommissie heeft het concert gewaardeerd met “een 10 met onderscheiding”. Tevens heeft zij de Fock-medaille mogen ontvangen die elk jaar wordt uitgereikt aan het beste eindexamen.
Elise won eerste prijzen op o.a. het Davina van Wely Vioolfestival 2011, de Maassluisse Muziekweek (2006), het SJMN (2006 en 2007). Ook won zij met haar strijkkwartet in 2014 de eerste prijs op het Prinses Christina Concours. Tevens won zij de jury- en publieksprijs van het Gergiev-festival (2006) en met pianist Mengjie Han de publieksprijs op het Storioni festival (2014).
Elise was academist van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest; inmiddels wordt zij veelvuldig ingezet als remplaçant bij dit orkest. Ze gaat/ging mee op o.a. tournees naar Japan, Zuid-Korea, China, Noord-Amerika en vele steden van de lidstaten van de Europese unie.
Kamermuziek is een grote passie van Elise. Ze speelt in diverse ensembles van verschillende samenstellingen.
Elise bespeelt een viool gebouwd door Jean Baptiste Vuillaume (1886, Parijs), in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Laurens de Man (’s-Hertogenbosch, 1993) is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband.
Hij studeerde piano, orgel en bijvak klavecimbel aan het Conservatorium van Amsterdam bij resp. David Kuyken, Jacques van Oortmerssen en Johan Hofmann (predicaat resp. “uitmuntend” en “cum laude”). Vanaf oktober 2017 zet hij zijn studie voort aan de Berlijnse Universität der Künste bij Leo van Doeselaar (Konzertexamen Orgel).
Laurens won diverse prijzen, o.a. tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours in Den Haag (eerste prijs), bij het Internationaler Klavierwettbewerb “J.S. Bach” in Würzburg en bij de International Martini Organ Competition in Groningen (eerste prijs, publieksprijs en Jan Welmersprijs). In april 2018 won hij de Sweelinck-Mullerprijs, een stipendium voor veelbelovende jonge organisten.
In november 2017 verscheen een piano-CD met klavierwerken van J.S. Bach.
Sinds 2012 is hij pianist van het Chimaera Trio, dat veelvuldig optreedt en prijzen won bij de Storioni Ensemblewedstrijd in ’s-Hertogenbosch en het Tristan Keuris Kamermuziekconcours in Amersfoort (beide 2013). Voor dit trio arrangeert Laurens ook regelmatig muziek, van Pachelbel tot Mahler.
Sinds 2012 is Laurens hoofdorganist van de Janskerk in Utrecht, waar hij een Bätz-Witte orgel uit 1861 bespeelt.
www.laurensdeman.nl
Kaarten: € 10.- (voorverkoop € 7.50).